Dit is een foto verslag blogje van de werkzaamheden om de Medano schade te repareren. Het is gelukt!
Voor de echte ramp toeristen onder onze lezers, de foto’s zijn te klikken voor een grotere versie 🙂
De visboot heeft Bolle vooral van achteren geraakt. Er zijn meerdere deuken ontstaan omdat de visboot er vaak opgeklapt is. Het plaatwerk is in zijn geheel ook naar binnen gekomen. Onderstaand twee foto’s van de schade.
De schade is redelijk goed bereikbaar aan de binnenzijde van de romp door de motorruimte. Er moeten wel diverse onderdelen gedemonteerd worden zoals de accubak en de uitlaat. De gasbun zit ook in de weg maar we laten hem wel zitten. De romp is voorzien van een dikke laag PUR isolatie schuim. De werkzaamheden beginnen, zoals wel vaker bij Bolle, met het verwijderen van de centimeters dikke laag PUR.
Vervolgens boren we de meeste klinken in het schade gebied kapot. We kiezen zorgvuldig uit waar de verbinding tussen de platen ons tegen gaat werken bij het uitdeuken en waar de verbinding juist handig kan zijn om het geheel naar buiten te kunnen drukken.
We bouwen ongeveer 20 van bovenstaande opstellingen om elke deuk in de geschikte hoek naar buiten te kunnen drukken. We gebruiken hiervoor een 5 ton hydrolische potrik. De krik is horizontaal bruikbaar zolang het pompje maar onder zit.
De deuken waar we slecht bij kunnen komen van binnen uit, trekken we naar buiten met een andere opstelling. Het werkt uitstekend!
Als dit klaar is, is het resultaat al redelijk goed te noemen. Binnen de één kilo-plamuur-grens zogezegd. We gebruiken een flinke hamer en een aambeeld om de huid nog iets vlakker te hameren. Als dit gebeurd is, kunnen de klinken er weer in.
Voor de puntjes op de i gebruiken we polyester plamuur. De hoeveelheid is waarschijnlijk onder een halve kilo gebleven en dat is erg netjes.
Omdat we al meerdere keren achter visnetten of mooring touwen zijn blijven haken met de hak, terwijl de kiel nooit vast zit achter dat soort obstakels, besluiten we een kleine aanpassing te maken. De hak maakt nu dezelfde hoek als de voorkant van de kiel. We hopen dat touwen gemakkelijk(er) om de hak van Bolle wegschieten.
Als bonus kwamen we bij het verwijderen van het PUR schuim een verassing tegen. Het is het originele merk plaatje van de werf waar Bolle in 1956 gebouwd is.
Er staat op “Built by Hugh McLean & Sons Ltd, Renfrew Scotland” en “Builders of launchers light draft vessels and ships lifeboats”.
Helaas is het serienummer niet meer leesbaar.
Update: Waar internet al niet goed voor is… Het serienummer is gevonden en is 4246. Bedankt Maria van de Wetering!