Wij hebben een koelkast met een vriesvakje aan boord. Handig. Een grotere diepvries staat echter wel op het verlanglijstje. Financieel economisch gezien zouden wij deze reis niet nogmaals beginnen zonder fatsoenlijke vriezer. Voedsel producten op de afgelegen eilanden zijn namelijk zo verschrikkelijk duur dat het een flinke besparing oplevert wanneer je inslaat op een goedkope plek. Een vriezer is dan noodzakelijk.
Mijn wens komt wederom in vervulling in Trinidad want daar tikken we een koelkast op de kop. De koelkast wordt door “de Belg, Jacques” overboord gezet, omdat hij het niet meer doet. De Danfoss compressor en het element zien er niet al te beroerd uit. Het gaat mij uitsluitend om deze onderdelen want de rest van de koelkast is in verre staat van ontbinding. Ik weet dat deze onderdelen niet vaak echt stuk-stuk zijn dus zaag ik de koelkast er om weg. Met een soldeerbout en een hele vracht nieuwe connectors weet ik het ding aan de praat te krijgen.
We starten het project dus met een Danfoss 35 compressor inclusief het koel element en met een luxe ASU bedieningspaneel. Het idee is, om een kast te bouwen met rondom 10 centimeter schuim isolatie. De inhoud van de kast moet groot genoeg zijn om het opengebogen element kwijt te kunnen.
Ik bouw de kast van hardschuim platen met glasmatten en polyester. Het is de eerste keer dat ik met dit materiaal werk. Ik heb altijd metalen boten opgebouwd en onderhouden. Plastic is niet een van mijn specialiteiten.
Het lijkt me handig om met de binnenkant te beginnen. Het hardschuim “prik” ik in elkaar met enkele stukjes ijzerdraad en polyester hars. Zo ontstaat een doos die verder bewerkt kan worden. Als de hars uitgehard is, trek ik het ijzerdraad er weer uit.
Daarna maak ik de rand waar de deksel overheen moet gaan vallen. De dikte van de isolatie is hiermee ook zo’n beetje bepaald. Tien centimeter wanddikte is ongeveer twee en een half keer zoveel als een standaard fabrieks koelkast en moet minimaal energie verbruik waarborgen. Hopelijk werkt het zoals het bedacht is.
Omdat de binnenkat makkelijk schoon te maken moet zijn, plak ik wat extra schuim in de randen en schuur ik alles rond. Hierna ben ik toch wel benieuwd of het werken met glasmatten een beetje uitvoerbaar is. Dus begin ik met de chemicaliën te kliederen.
En ach, als dat alles is… Prima te doen. Zou er zo een Lagoon van kunnen bouwen denk ik. 🙂
Dan is het eindelijk zo ver. De compressor en het element kunnen geplaatst worden. Er moet een gleuf gezaagd worden voor de buis die de vloeistof transporteert naar het element. Later zal ik dit weer dicht plamuren.
Hierna kan de afwerking van de buitenkant beginnen. Omdat het veel regent in Trinidad doe ik dit onder een bevriende catamaran. Handig zo’n schuur.
De ronde ventilatiegaten heb ik voorzien van mooie plastic roostertjes. De ventilatie van de compressor gebeurt door de eigen ventilator van de compressor en een extra ventilator die het compressor compartiment leeg zuigt.
Als alle deksels erop zitten krijgt hij een plekje op een van de vier extra bedden die we aan boord hebben. We zijn er erg tevreden mee. Het stroomverbruik is vele malen lager dan de originele 12V koelkast die we onder het aanrecht hebben staan. De ASU regelt de koelkast slim. Hij begint te bufferen als er meer spanning aanwezig is. We hebben temperaturen gemeten van min achttien graden celcius. Niet slecht voor een mobiele 12 volt vriezer.
Idee: business plan voor technische workshops als inkomstenbron ontwikkelen.