Trossen los

10 en 11 januari
Het is maar goed dat deze laptop van die rubberen pootjes heeft anders zoefde die over de kaartentafel heen, zo schommelt de boot heen en weer. We hebben echt hoge golven die ons gemak aan boord enigszins beperken. Onze tocht vanuit Las Palmas begon erg goed. We waren blij de trossen los te kunnen gooien. De zee was redelijk kalm, de wind tussen de 25 en 35 knopen dus we maakten flink vaart. We stonden op een gemiddelde van 6.1 knopen. Helaas hebben we dat gemiddelde niet vol kunnen houden afgelopen nacht en vandaag overdag. De wind was wispelturig en viel soms tientallen minuten bijna weg om daarna weer op volle sterkte terug te komen. Het aanpassen van de zeilen hierop is een interessant klusje. Maar ach je hebt toch niets anders te doen dan je ergens aan vast te houden of ergens tegen schrap te zetten zodat je ongeschonden, het toilet, de bank, het bed of de koelkast kunt bereiken.

Op dit moment varen we met de genua en ons grootzeil. We vlinderen maar er is bijna geen wind en we dobberen dus een beetje de avond in. De stuurautomaat staat zo ingesteld dat bij een verandering van windrichting ook de koers wordt aangepast. Zeker met een voordewindse koers geeft dit veilig gevoel want zodra de wind meer verandert dan wij hebben ingesteld dan gaat er een alarm af en kunnen we zo nodig actie ondernemen.

En dan het grote nieuws van vandaag. We vingen een tonijn en aten sushi. Dat smaakte echt verrekt lekker.

Dit soort berichten zullen we vaker proberen te versturen maar doordat het via SSB gaat (Google maar even of zoek maar even op de site) kunnen we geen garantie geven dat het altijd lukt. Dus geen stress als er geen bericht van ons komt. Op de site kun je ook onze voortgang zien via de positieraports die Mark doorstuurt via de SSB. www.bolle56.nl/winlink-positie.

Huidige stand van zaken:
Tijdstip: 11 januari 17.00 Canary tijd
Afgelegde afstand: 154 mijl (in 29 uren)
Afstand tot Kaapverden: 720 mijl
Gemiddelde snelheid: 5,2
Huidige snelheid: 4,4
Watertemperatuur: 21 graden
Visscore: 1

About

View all posts by

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *