Ergens in een onbewaakt ogenblik met de laptop op schoot bekijk ik hoe de bootjesmarkt er voor staat. Waarom weet ik niet want we hebben een leuke boot die prima voldoet. Toch even kijken. Gewoon even dom internetten.
Op onverklaarbare wijze stuit ik op een advertentie die gaat over een Lemsteraak. De boot ligt in Brooklin en de vraagprijs is 40.000 US Dollar. Veel geld, maar voor een Lemsteraak is het nog een acceptabel bedrag. De foto’s die bij de advertentie getoond worden zien er niet slecht uit.
De beschrijving gaat ongeveer zo: complete Lemsteraak, ontwerp Lunstroo, gebouwd in Nederland-Friesland, afmetingen 12,5 bij 4,2 meter, koop koop koop mij! Mijn grijze massa komt langzaam op gang. Ik pak een calculator en denk dat de prijs in Nederland toch snel 120.000 Euro zal zijn. Wat zou transport kosten van zo’n gevaarte? We nemen contact op met het nederlandse bedrijf Sevenstar Yacht Transport. “Wat kost trans Atlantic transport van “onze” Lemsteraak?” We willen de beste mensen niet alles vertellen want stel je voor dat andere Nederlanders op hetzelfde idee komen. Ondertussen neem ik ook contact op met de amerikaanse makelaar die z’n best zou moeten doen om de Lemsteraak te verkopen.
Sevenstar is snel met zijn reacties en we komen op twee opties uit. Optie één is om de Lemsteraak vlak bij Brooklin op een oceaanstomer te takelen en naar de Eemshaven te verschepen als deklast. Deze optie is het hele jaar door, op afroep, beschikbaar en kost 30.000 Euro. Slik. Optie twee is om het jaarlijkse jachttransport af te wachten. Er gaan per jaar twee vrachtschepen van de Carieb (in de buurt van st. Thomas) naar Europa. Dit zal in April van het volgende jaar pas zijn. Deze optie kost ongeveer 15.000 euro. Daar kunnen we mee rekenen. We gokken op de aanschafprijs van 25.000 Dollar, daar zal 15.000 transport overheen komen. Extra kosten zetten we ook op 15.000 euro. Totaal zal de boot 55.000 euro kosten. Met een verkoopprijs in Nederland van tenminste 100.000 Euro is het een leuke gok en zeker de moeite waard.
Het contact met de makelaar van de Lemsteraak gaat moeizaam. Meneer wil geen extra foto’s maken en zegt dat de boot al tien jaar op de kant ligt. Hij beweert echter dat mast, motor, zwaarden en dergelijke “te redden” zijn. De boot heeft onderhoud nodig maar het zou allemaal te overzien zijn. Slecht nieuws dus, want de staat is slechter dan de advertentie in eerste instantie deed vermoeden. Voor een goede, mooie, “opknapper” zou in Nederland nog steeds 70.000 Euro betaald worden. Opnieuw de calculator erbij. Kan het nog wel uit als de boot maar 70.000 Euro oplevert? Als we alleen maar een paar foto’s hadden, dán kon ik zelf inschatten hoe de Lemsteraak erbij ligt…
Om de niet-meewerkende makelaar te omzeilen plaatst Melinda op Facebook een oproep aan zeilers in de buurt van Brooklin om een kijkje te nemen bij de Lemsteraak en extra foto’s te schieten. Ze krijgt antwoord. Een lieve dame genaamd Annie wil dat wel doen. Annie krijgt van ons een korte handleiding mee, waar op te letten. Annie, zet ‘m op!
De verzameling foto’s die ze maakt zijn niet goed. Ze laten nét niet zien wat we willen zien. Wel wordt duidelijk dat de algehele conditie van de aak nog iets slechter is dan dat we dachten. De berekeningen worden alweer anders want voor deze boot krijgen we in Nederland geen 70.000 euro. De teller blijft naar mijn idee steken op 45.000 Euro. het project kan dus niet meer uit, tenzij de verkoopprijs drastisch naar beneden gaat. In het kader van, wie niet waagt – die niet wint, doen we een bod van 6.500 Dollar. Lekker laag. Het blijkt dat de verkopende partij graag van de boot af wil want ze doen een tegenbod van 8.000 Dollar. We rekenen nog wat langer en bedenken dat we echt zelf moeten gaan kijken. We hebben in eens haast want de verkopende partij geeft aan dat het aanbod alleen geldig is als we binnen een maand de boot overnemen.
We zetten de koers van Bolle op “haastig naar het zuiden” met als bestemming Trinidad and Tobago. In deze plaats zal Bolle veilig en goedkoop een plekje op de kant kunnen krijgen terwijl wij naar Brooklin reizen om de Lemsteraak te bekijken.
We zijn erg enthousiast. Een complete Lemsteraak van 12,5 bij 4,2 meter. Teak dek enzo. Mooi. 8000 US Dollar is op dat moment maar 6.800 Euro. Dat kán toch haast niet…
Stay tuned en lees verder in deel twee