Alleen als de zon flink schijnt of als het hard waait of een gematigde combinatie van beide weersverschijnselen kunnen we “onbezorgd” met stroom omgaan. In andere situaties zullen we zuinig moeten zijn of zal de motor even aan moeten om de accu’s (4x 120A huishoud en 1x 70A start) bij te laden.
Het speelgoed, de tv, radio, waterpomp, WC, verlichting, wasmachine, telefoon- en laptopaders vragen veel energie. De zonnepanelen kunnen veel stroom leveren. Dit doen ze echter alleen als de omstandigheden juist zijn. In de schaduw, of als de hoek van de zon (lang) niet loodrecht is blijft er van de 200Watt hoogstens 50Watt over. De panelen laden via een MPPT regelaar. We hebben onze panelen vast op het kajuitdek geplakt. Hier hebben we er het minste last van. De panelen zijn 3 millimeter dun en overloopbaar.
————-update————–
Helaas ging ons grootste zonnepaneel kapot. We hebben in Las Palmas de Gran Canaria nieuwe panelen laten bezorgen. De capaciteit hebben we direct maar wat opgevoerd, van 200 Watt waarmee we vertrokken naar 420 Watt. We gebruiken iets meer stroom dan dat we verwacht hadden…
———————————-
————update-II————
Van onze splinternieuwe panelen, die we in Las Palmas plaatsten, is ook alweer één stuk gegaan. Hij heeft het nog geen 6 maanden volgehouden. Een cel (donkerblauwe vlak) heeft inwendig een zichtbaar haarscheurtje. Het paneel is dood. We hebben het vertrouwen in overloopbare panelen verloren en zullen niet meer investeren in deze oplossing. We bekijken de mogelijkheid voor een “beugel” omdat dat, volgens ons, de enige manier is om “echte” panelen te kunnen plaatsen op Bolle
———————————-
Onze windgenerator, de Air Breeze, staat in het topje van de bezaan. Op die hoogte hebben we er geen last van en vangt hij veel wind. De windgenerator kan makkelijk 10Ampere laden (150Watt) maar dan moet het wel flink waaien. Bij drie Beaufort haalt hij ongeveer 40 Watt uit zijn wieken.
Op de foto is ook de windmeter te zien.
De motor van Bolle heeft een 70 Ampere dynamo. De dynamo wordt geregeld door een externe laadregelaar. Deze regelaar zorgt er voor dat zelfs bij een laag toerental van de motor, de laadstroom maximaal is. De regelaar houdt rekening met verliezen in bekabeling en de temperatuur van de accu’s en past de laadstroom daarop aan. Verschillende fabrikanten leveren een soortgelijk produkt, dit is een Sterling.
Een van de meest interessante speeltjes aan boord van Bolle is de “batterij monitor” Dit klokje meet opgewekte en verbruikte stroom. Hij houdt ook bij wat er gebruikt en opgewekt wordt en hij is te programmeren zodat hij de accucapaciteit kent. Met een slim algoritme berekent dit klokje hoeveel procent de accu’s zijn ontladen of geladen en hoe lang het nog duurt voordat de accu echt leeg is. Zo kun je je gebruik aanpassen aan de opbrengst.
Aan boord hebben we warm water dankzij een geiser. Dit toestel werkt op gas. Onze kookgelegenheid werkt ook op gas. We gebruiken grote flessen van 10 tot 14 kilo inhoud, die in elk land een nieuwe speurtocht opleveren. De aansluiting is bijna overal anders en het ruilsysteem voor de fles werkt niet buiten het land van herkomst. Toch zijn “gewone huishoud flessen” een stuk goedkoper dan Campingaz.