Hogerop

DSCN0467

We zoeken het hogerop. Niet “noordelijker”, wat je ook zou kunnen verstaan onder “hogerop” en niets wat te maken heeft met iets spiritueels.

We willen op het droge. Land onder de voeten. We willen Bolle op een stevige bok, gelift met een fatsoenlijke kraan. Op de staan-plaats mag het niet te veel waaien want we willen schilderen. We hebben veel tijd nodig, vanwege te herstellen schade. De sanitaire voorzieningen moeten in orde zijn. De locatie is ook belangrijk want we willen niet al te ver rijden naar een bouwmarkt. Het lijstje is nog wat langer en wordt aangevoerd door “prijs per dag”.

In Nederland, in het Nederlands, zou dit al een lange wensenlijst zijn voor de ideale knip en scheer-beurt. In de Canaries is het, achteraf gebleken, een ware lijst met Wensen…

We maken een schriftelijke afspraak met een bootje-lift-stalling-reparatie firma iets ten noorden van Santa Cruz, Tenerife. De tocht naar het noorden is niet eenvoudig vanwege de straffe noorden wind die niet wil wijken. Na een barre tocht en veel te veel golven tégen, komen we voor een verassing te staan. De firma heeft zijn hand overspeeld en de plek die we gereserveerd hebben is niet vrij. We besluiten te wachten.

De eigenaar van de boot die “onze” plek bezet houdt is vriendelijk en vertelt ons dat de turbo (turbo op een Yanmar scheepsdiesel, tssss) van zijn motor stuk is. De onderdelen laten nog enige dagen of weken of jaren op zich wachten. Wij besluiten niet langer te wachten.

Na een rondje bootlift-zoeken de Isla Tenerife vinden we onze plan-B plek. De mensen hebben ruimte beschikbaar en de afspraak is snel gemaakt. We gaan de wal op in Radazul, Tenerife.

We gaan op de kant vanwege ontstane schade El Medano en vanwege International Trilux-33 antifouling die het nog geen jaar uitgehouden heeft. De last-but-not-least reden is, dat de Epifanes verf, na één jaar, bladdert en craquelé vertoont. We klagen niet want we varen in het paradijs, maar een note naar de fabrikanten: tjonge jonge wat een mooie beloftes en wat een troep producten!

De to-do lijst in het kort:
1.) aangroei onderwaterschip (schelpjes) verwijderen, eventuele schade aan de primer laag herstellen en nieuwe antifouling aanbrengen.
2.) El Medano schade herstellen. Dit omvat uitdeuken, misschien aluminium huiddelen vervangen.
3.) Romp terugschuren totdat craquelé glad is, kale plekken primeren en nieuwe blauwe toplaag aanbrengen.

Foto gemaakt door Melinda dóór een van de enorme gaten van de stalen scheepsromp van een 100 jaar oude duitse S-Spant op de werf die geen plek voor ons had. Schitterend geklonken schip, stokverrot. Op het bord is de lezen "Arbeit macht Frei"
Foto gemaakt door Melinda dóór een van de enorme gaten van de stalen scheepsromp van een 100 jaar oude duitse S-Spant op de werf die geen plek voor ons had. Schitterend geklonken schip, stokverrot. Op het bord is de lezen “Arbeit macht Frei”

 

 

About

View all posts by

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *